אני פוגש את זה גם על עצמי, כמובן, וגם אצל האנשים שאני מלווה בתהליכים האישיים והזוגיים שלהם:
ההתמודדות עם חלקים בתוכנו, שאנחנו מזהים אותם כפוגעים ומזיקים לנו.
זו יכולה להיות נטיה לכעס והתפרצויות. זה יכול להיות חוסר שליטה על האכילה שלנו. איזון לא נכון בין ההתייחסות לילדים ולמשפחה לבין הזמן שאנחנו משקיעים במסכים.
באופן פשוט מתארים את זה כמלחמה בין היצר הטוב ליצר הרע.
ואיך מנהלים את המלחמה הזו?
על פי תורת הנפש של הבעל שם טוב, כל תהליך נכון מורכב משלשה שלבים: הכנעה, הבדלה והמתקה, וגם כאן אנחנו יכולים לסמן אותם:
דבר ראשון, אנחנו צריכים כח. וחז"ל מלמדים אותנו: "פגע בך מנוול זה – משכהו לבית המדרש".
כלומר, החיבור שלנו אל התורה – ובכלל אל תובנות מוצקות וברורות, של נכון ולא נכון, טוב ורע, אמת ושקר – נותן לנו נקודת משען בטוחה, שמאפשרת לנו להכניע את הצד הילדותי, הפרימיטיבי שלנו, בפני הצד הבוגר והמואר.
בשלב השני, אנחנו מפתחים בתוכנו לאט לאט עולם פנימי של מידות ורגשות שנובעים מהצד המואר שלנו – הנפש האלהית.
העולם הפנימי הזה, עוזר לנו להיבדל מהטבע הראשוני, שאנחנו מזהים אותו ככוזב, וכמפריע להתקדמות הבריאה שלנו, ולתאר את האישיות שלנו באור חדש.
אבל עדיין, מה הבעיה?
הבעיה היא, שהטבע הראשוני ההוא לא הלך לשום מקום...
הוא עדיין נמצא בתוכנו, למען האמת הוא עדיין חלק מאתנו ממש, וממילא, לא נתפלא אם מידי פעם אנחנו גם פוגשים את עצמנו נופלים אליו שוב.
יש פתרון?
הפתרון המלא מגיע רק בשלב ה"המתקה":
אחרי שהצלחנו להשתחרר מההתמכרות שלנו להרגלים ולדפוסים הראשוניים (הכנעה), ולפתח לנו עולם פנימי אחר עמוק ומתוקן יותר (הבדלה), מגיע הזמן לראות איך גם בטבע הראשוני שלנו מסתתר אור גדול.
באמת, גם הממד הטבעי שלנו איננו דבר שאנחנו צריכים לבטל ולשכוח. להפך – יש בו כחות ועוצמות, שאחרי שאנחנו מצליחים לייצב את עצמנו במקום נכון ואמתי – אנחנו יכולים לרתום גם אותם לטובת העצמת החיים שלנו, והיכולת לחיות אותם באופן שלם, "'בכל לבבך' – בשני יצריך"!
המתקה היא כאשר נהפך חשך לאור ומר למתוק.
כך מפרש רבי אלימלך מליז'אנסק בספרו "נעם אלימלך" את הפסוקים בפרשת השבוע שלנו – פרשת משפטים:
"וְכִי יְרִיבֻן אֲנָשִׁים וְהִכָּה אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף וְלֹא יָמוּת וְנָפַל לְמִשְׁכָּב. אִם יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ עַל מִשְׁעַנְתּוֹ וְנִקָּה הַמַּכֶּה, רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן וְרַפֹּא יְרַפֵּא"
יש מריבה ומלחמה בין שני אנשים – היצר הטוב והיצר הרע.
"האיש הטוב" יכול להשתמש "באבן" – כלי חיצוני שיש לו – התורה שמחזקת את יכולת ההכנעה, ו"באגרוף" – כלי פנימי – המדות הטובות שהוא מפתח ומסגל לעצמו.
אבל עדיין "לא ימות" – הרע לא הלך לשום מקום, והוא גורם לטוב "ונפל למשכב" – נפילות קטנות ומציקות.
"אם יקום" – אם הטוב יתחזק עוד יותר, וידבק את עצמו בקדוש ברוך הוא, על ידי התורה והמדות הטובות שלו – "ונקה המכה" – כבר לא צריך יותר ללכת מכות... גם החלקים הטבעיים והחשוכים יתגלו כשותפים מלאים למהלך הבריא והחיובי של החיים.
שבת שלום,
נ.ב.
עדיין ניתן לרכוש במחיר כמעט סמלי את חבילת ימי העיון המוקלטים שלנו:
במשך השנים האחרונות קיימנו כמה וכמה כנסים וימי עיון בנושאים משמעותיים ורלוונטיים לכל אחד מאתנו.
לאחרונה, ארזנו 6 מימי העיון האלה
ביחד, מדובר ב 6 ימי עיון, המכילים 37 שיעורים והרצאות שונים, ובסך הכל כ-28 שעות של תוכן איכותי ומשובח ביותר, מבית תורת הנפש ומרצים אורחים נוספים.
ועכשיו, יש לך את ההזדמנות, לצפות בכל התכנים האלו במחיר סמלי, משתלם במיוחד.
לפרטים נוספים ורכישת החבילה היכנסו עכשיו לקישור הזה
**** להצטרפות לקבוצת הווטסאפ השקטה של תורת הנפש:
| |
|
דפים
יום שישי, 12 בפברואר 2021
מהם שלשת השלבים לעשיית שלום עם החלק הילדי שלנו?
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה